Sorting
Source
Katalog księgozbioru
(5)
Form of Work
Książki
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(5)
Branch
Wypożyczalnia
(5)
Author
Alvarez Alfred (1929-2019)
(1)
Beylin Paweł (1926-1971)
(1)
Cioran Emil (1911-1995)
(1)
Domański Piotr
(1)
Hadot Pierre (1922-2010)
(1)
Hazard Jacqueline (1924-2015)
(1)
Huxley Aldous (1894-1963)
(1)
Kania Ireneusz (1940- )
(1)
Onysymow Agna
(1)
Sartre Jean-Paul (1905-1980)
(1)
Smith Huston (1919-2016)
(1)
Sommer Łukasz
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(3)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
1901-2000
(3)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(3)
Demographic Group
Literatura angielska
(1)
Literatura rumuńska
(1)
Subject
Cierpienie
(1)
Duchowość
(1)
Egzystencja (filozofia)
(1)
Filozofia starożytna
(1)
Mistycyzm
(1)
Nihilizm
(1)
Pesymizm (filozofia)
(1)
Samobójstwo
(1)
Wyobraźnia
(1)
Subject: time
1901-2000
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Genre/Form
Esej
(2)
Monografia
(2)
Rozprawa doktorska
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(3)
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Psychologia
(1)
5 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. W 17 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. W 821.1/.9-4 (1 egz.)
Book
In basket
Francuski filozof Jean-Paul Sartre (1905-1980) napisał „Wyobrażenie” dość wcześnie (1936-1939) z przeznaczeniem na pracę doktorską. Choć wydawałoby się, że takie przeznaczenie nie zapowiada zajmującej lektury, rozprawa jest frapująca, pełna odważnych tez i nowoczesna, bo fenomenologiczna. W tym okresie Sartre zapoznawał się z pracami Husserla oraz Heideggera i łącząc ich z Bergsonem, mógł zaproponować nową „fenomenologiczną psychologię wyobraźni”. W książce chodzi przede wszystkim o obraz, którego jedną z postaci, obrazem myślowym, jest tak zwane wyobrażenie. Obraz jest świadomością, głosi podstawowa teza Sartre’a - nie rzeczą, nie przedmiotem, lecz aktem „obrazowania”. Bez tej aktywności umysłu obraz malarski byłby tylko nagromadzeniem barwnych plam, a wyobraźnia nie umiałaby wytworzyć sobie „wyobrażenia” nieobecnej rzeczy. Sartre wprowadza wiele przytomnych, ale wówczas jeszcze nowatorskich koncepcji, na przykład odróżnia obraz od postrzeżenia z jednej strony, a od gotowego przedmiotu z drugiej, nie przeciwstawia obrazu sferze myślowej, lecz go do niej zalicza. Ten wkład w fenomenologiczną psychologię zawiera już elementy filozofii egzystencjalnej, którą autor wyłoży kilka lat później w „Bycie i nicości”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. W 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. W 16 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. W 1 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again